بررسی پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce GT 720M
کارت گرافیک NVIDIA GeForce GT 720M ورود به سطح، از DirectX 11 کارت گرافیک سازگار است که در بهار سال ۲۰۱۳٫ اعلام شده هسته آن بر اساس بر اساس های ۲۸nm GF117 تراشه (معماری Fermi) با ۶۴ بیتی حافظه DDR3. در مقایسه با ۷۱۰M ، ساعت GT 720M کمی بالاتر است.
معماری
GF117 بر اساس تراشه بهینه شده GF108 Fermi ( GeForce GT 540M ) ساخته شده است و ۹۶ سایه بان ، ۱۶ TMU و ۴ ROP را ارائه می دهد. هر هسته سایه زن دو برابر سریعتر از بقیه تراشه های گرافیکی کلاک می زند ، این تکنیک معروف به ساعت کلاک گرم است . اطلاعات بیشتر درباره Fermi را می توان در صفحه GPU GT 435M یافت .
لازم به ذکر است که GF117 پورت های گرافیکی اختصاصی ارائه نمی دهد و بنابراین فقط در کنار Optimus قابل استفاده است.
GT 720M از GPU Boost 2.0 پشتیبانی می کند که اگر سیستم خنک کننده لپ تاپ اجازه آن را بدهد ، می تواند کارت را به طور خودکار اورکلاک کند. این ویژگی در هر نوت بوکی با کارت گرافیک سری ۷۰۰M موجود است.
کارایی
بسته به نرخ ساعت ، عملکرد سه بعدی GeForce GT 720M تا حدی بالاتر از GT 620M قدیمی است ، اما در بیشتر موارد به وضوح کمتر از GT 630M است . این به دلیل رابط حافظه ۶۴ بیتی است که عملکرد را به میزان قابل توجهی محدود می کند. در مقایسه با رقابت، ۷۲۰M ارائه می دهد عملکرد شبیه به گرافیک HD 4400 / ۴۶۰۰ و یا کارت گرافیک Radeon HD 8570M . به طور کلی ، کارت در بخش عملکرد پایین تر قرار می گیرد. بازی های فعلی (از سال ۲۰۱۳) فقط در تنظیمات کم روان اجرا می شوند.
امکانات
هسته های سایه بان (که هسته های CUDA نیز نامیده می شوند) می توانند برای محاسبات عمومی با API هایی مانند CUDA ، DirectCompute 2.1 و OpenCL استفاده شوند. PhysX از لحاظ تئوری امکان پذیر است ، اما GT 720M بسیار کند است و نمی تواند از نظر ارائه PhysX و ۳D در بازی های مدرن کار کند. ۳D Vision مطابق با انویدیا پشتیبانی نمی شود.
مصرف برق
با توجه به نرخ کلاک بالا ، مصرف برق Geforce GT 720M باید نسبی زیاد باشد (تقریباً ۲۵ وات). در نتیجه ، GPU برای نوت بوکهایی با اندازه ۱۴-۱۵ اینچ یا بیشتر مناسب است.