شماره تلفن011-33304827
آدرس ایمیلinfo@st2ck.ir
فروشگاه اینترنتی استوک لند
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی AMD Ryzen 5 5500 : بله یا نه؟

امروز ما در نهایت اولین نگاه خود را به Ryzen 5 5500 می گیریم. با کمال تعجب، این پردازنده حدود سه ماه پیش منتشر شد و ارزان ترین قسمت سری Ryzen 5000 است که می توانید داشته باشید، بنابراین شما فکر می کنید که ما در سراسر ان هستیم، اما به چند دلیل ما این پوشش را از دست دادیم.

نسخه کوتاه این است که R5 5500 در ماه اوریل بی سر و صدا منتشر شد و AMD رسانه ها را به موقع برای بررسی روز اول نمونه برداری نکرد، در عوض ما نمونه خود را یک هفته پس از ضربه زدن به قفسه ها دریافت کردیم. در ان زمان این یک خبر قدیمی بود، بنابراین ما به چیزهای دیگر رفتیم.

اخیرا، پس از مقایسه Ryzen 5 3600 و ۵۶۰۰، بسیاری از ما برای مقایسه با ۵۵۰۰ خواسته شد، با توجه به اینکه می توان ان را برای 140 دلار خریداری کرد. این تخفیف ۴۰ دلاری از Ryzen 5 5600 است که زیاد نیست، اما پس از ان صرفا با نام ان به نظر نمی رسد که تفاوت زیادی بین این دو تراشه وجود داشته باشد … و این چیزی است که باعث می شود ۵۵۰۰ یک حرکت اب زیر کاه توسط AMD.

Ryzen 5 5500 و ۵۶۰۰ محصولات بسیار متفاوت هستند. مطمئنا، انها هر دو پردازنده های مبتنی بر Zen 3، ۶ هسته ای / ۱۲ موضوع هستند، اما انها بر اساس طرح های مختلف هستند. در حالی که ۵۶۰۰ یک مدل ورمیر است، ۵۵۰۰ از طراحی APU با نام رمز سزان استفاده می کند. به طور خلاصه، ۵۵۰۰ یک 5600G با iGPU حذف شده است و این بدان معنی است که در مقایسه با ۵۶۰۰ شما نیمی از کش L3 را در ۱۶ مگابایت و تنها PCIe 3.0 پشتیبانی می کنید.

کاهش حافظه پنهان L3 به تنهایی یکی از بزرگ است که ما دیده ایم ان را به عملکرد بازی underwhelmight برای 5600G و 5700G در مقایسه با کامل فرار ذن ۳ قطعات منجر شود. به نظر می رسد بسیاری از شما با استفاده از قطعات قدیمی Ryzen 5 می خواهید بدانید که ایا ۵۵۰۰ یک ارتقاء ارزشمند است یا باید فقط ۵۶۰۰ یا بالاتر را انتخاب کنید، بنابراین امروز ما قصد داریم بفهمیم.

برای این یکی ما یک معیار بازی ۲۱ در ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p با استفاده از هر دو Radeon RX 6950 XT و 6600 XT، با SAM فعال است. مادربرد مورد استفاده برای ازمایش MSI B350 Tomahawk قدیمی با استفاده از اخرین تجدید نظر BIOS بر اساس میکروکد AGESA 1.2.0.7 است که نوار قابل تغییر را همراه با پشتیبانی از پردازنده های Ryzen 5000 امکان پذیر می کند. سپس ما ۳۲ گیگابایت حافظه دو کاناله DDR4-3200 CL14 داریم و همین پیکربندی برای ازمایش تمام پردازنده های Ryzen استفاده شده است.

با توجه به این جزئیات، بیایید چند بازی را مرور کنیم و سپس نگاهی به میانگین ۲۱ بازی خواهیم داشت.

معیار

با شروع از ACC، ما متوجه می شویم که ۵۵۰۰ کمی کندتر از 3600 قدیمی است، بسته به پیکربندی، ان را با حاشیه ۵-۸٪ دنبال می کند و این بدان معنی است که ۵۶۰۰ تا ۳۵٪ سریعتر است، هنگام استفاده از Radeon 6600 XT دیده می شود، که کمی عجیب است زیرا تنگنای CPU قوی تر از انچه که ما با ۶۹۵۰ XT دیدیم.

چیزی که عجیب نیست این واقعیت است که ۵۵۰۰ کندتر از ۳۶۰۰ در این عنوان است. ما از ازمایش با 5800X3D می دانیم که ACC به ظرفیت کش بسیار حساس است و با ۳۶۰۰ بسته بندی ۳۲ مگابایت L3 cache، حتی اگر ۱۶ مگابایت در هر CCX باشد، دارای مزیت واقعی نسبت به ۵۵۰۰ است که در مجموع ۱۶ مگابایت است. بنابراین یک شروع ناامید کننده برای ورود به سطح ذن ۳ بخش.

۵۵۰۰ در Battlefield V شایسته تر به نظر می رسد و ۳۶۰۰ قدیمی تر را با حدود ۸٪ حاشیه با ۶۹۵۰ XT از بین می برد. در مقایسه با ۵۶۰۰، میانگین نرخ فریم خیلی پایین تر نبود، فقط ۹٪ انها را در ۱۰۸۰p با ۶۹۵۰ XT جدا کرد. با این حال، این پایین ترین سطح ۱٪ بود که به عنوان بزرگترین مسئله برای بخش کاهش ذن ۳ ارائه شد و تقریبا ۳۰٪ در مقایسه با ۵۶۰۰ کاهش یافت. با این حال، این مسئله با یک GPU میان رده مانند ۶۶۰۰ XT که در ان عملکرد بین هر سه پردازنده مشابه بود، بسیار کمتر قابل توجه بود.

Cyberpunk 2077 در درجه اول GPU محدود است، حتی با از پیش تعیین شده با کیفیت بالا. با این حال، ۵۵۰۰ توانست فقط ۳۶۰۰ را از بین ببرد، اما به طور کلی هر سه پردازنده منجر به تجربه بازی مشابه می شود زیرا عملکرد کارت گرافیک محدودیت اصلی نرخ فریم در اینجا است.

بعد از ان ما Rainbow Six Extraction را داریم و می بینیم که در بیشتر موارد هر یک از این CPU ها تجربه کلاس اول را ارائه می دهند، زیرا ما تا زمانی که نرخ فریم بیش از ۲۵۰ فریم در ثانیه نباشد، به سناریوی محدود CPU نمی رویم. با این حال، این ۵۵۰۰ است که اولین CPU است که به دیوار برخورد می کند، زمانی که از Radeon 6950 XT در ۱۰۸۰p استفاده می شود، دیده می شود، بنابراین این خبر ناامید کننده برای ۳۶۰۰ صاحبان امیدوار به ارتقاء ارزان است.

عملکرد در F1 2021 بین ۳۶۰۰ و ۵۵۰۰ مشابه است. این بار مدل Zen 3 بودجه کمی سریعتر بود، اما ما فقط در مورد بهبود ۸٪ برای نرخ فریم متوسط و تقریبا هیچ تغییری در پایین ترین سطح ۱٪ صحبت می کنیم. در همین حال، در بیشترین ازمایش محدود CPU ما، ۵۶۰۰ تقریبا ۴۰٪ سریعتر است که تفاوت دیوانه وار با توجه به شباهت صدای ۵۵۰۰ و ۵۶۰۰ است.

با رفتن به Forza Horizon 5، ما یک بار دیگر متوجه می شویم که ۵۵۰۰ عملکرد ۳۶۰۰ را ارائه می دهد. این به این معنی است که ۵۵۰۰ ~ ۲۰٪ کندتر از ۵۶۰۰ در CPU ترین تست محدود ما برای این عنوان است.

Hitman 3 نمونه دیگری از ۵۵۰۰ است که عملکرد ۳۶۰۰ را ارائه می دهد، هرچند دوباره در اکثر ازمایش های محدود CPU ما چند درصد کندتر بود. تفاوت زیادی بین این سه پردازنده برای Hitman وجود ندارد و برای این نوع عنوان بیش از ۱۰۰ فریم در ثانیه در همه زمان ها کاملا قابل قبول است.

معیار Riftbreaker CPU بسیار بیشتر از Hitman است، بنابراین در اینجا این ۱٪ پایین ترین سطح مهم خواهد بود و خوشبختانه ۵۵۰۰ سریعتر از ۳۶۰۰ است، اگر تنها با حاشیه ۸٪. ۵۶۰۰ تا ۱۵٪ سریعتر بود و توانست پایین ترین سطح ۱٪ را بالاتر از ۶۰ فریم در ثانیه با ۶۹۵۰ XT در ۱۰۸۰p حفظ کند.

Dying Light 2 نمونه خوبی از یک بازی تک نفره مدرن معمولی است به این معنی که GPU به شدت با استفاده از پردازنده های نسل فعلی محدود می شود. اساسا مهم نیست که از کدام یک از این پردازنده ها برای این نوع بازی استفاده می کنید، همیشه توسط کارت های گرافیکی خود محدود خواهید شد.

اخرین بازی که ما قصد داریم به صورت جداگانه به ان نگاه کنیم، Watch Dogs Legion دوباره نشان می دهد که ۵۵۰۰ عملکرد ۳۶۰۰ را ارائه می دهد. ۵۶۰۰ در بهترین حالت حدود ۱۶٪ سریعتر است، که تفاوت زیادی ندارد، اما بعید است که صاحبان Zen 2 علاقه مند به ۵۵۰۰ باشند.

۲۱ میانگین بازی

با نگاهی به میانگین ۲۱ بازی ما، می بینیم که به طور کلی Ryzen 5 5500 عملکرد ۳۶۰۰ را ارائه می دهد، در واقع کاملا قابل توجه است که این دو برای تمام تنظیمات تست یکسان بودند. برای بیشترین پیکربندی ازمایشی CPU ما با Radeon 6950 XT در ۱۰۸۰p، ۵۶۰۰ ۱۷٪ سریعتر بود، که حاشیه عظیمی نیست، اما هنوز هم به اندازه کافی بزرگ است، زیرا ما حاشیه کوچکتری را در مقایسه با ۵۶۰۰X یا ۵۹۰۰X در وظایف بازی می بینیم.

از انجا که ۵۵۰۰ و ۳۶۰۰ اساسا یکسان هستند، در اینجا مقایسه هر بازی با ۵۶۰۰ است. ۵۵۰۰ به طور متوسط ۱۴٪ کندتر در ۱۰۸۰p با استفاده از داده های ۶۹۵۰ XT بود و ما چهار نمونه را می بینیم که حاشیه بیش از ۲۰٪ و حتی یکی که در ان به اندازه ۳۲٪ رشد کرد.

هنوز هم ان عناوین محدود به شدت GPU مانند Dying Light 2 و Cyberpunk 2077 وجود دارد که در ان ما تفاوت کمی بین ۵۵۰۰ و ۵۶۰۰ دیدیم و این در بسیاری از بازی ها اتفاق می افتد، به ویژه عناوین تک نفره که در ان گیمرها معمولا اولویت های بصری را نسبت به نرخ فریم قرار می دهند.

با Radeon 6600 XT اهسته تر حاشیه کاهش یافت و در حال حاضر Ryzen 5 5500 به طور متوسط فقط ۷٪ کندتر بود. اکثریت قریب به اتفاق بازی های ازمایش شده حاشیه های تک رقمی را مشاهده کردند، بنابراین برای کسانی که از GPU متوسط نسل فعلی استفاده می کنند که هر بازی را با استفاده از تنظیمات کیفیت رقابتی اجرا نمی کنند، R5 5500 فقط خوب خواهد بود، اما در نهایت شما بهتر است کمی بیشتر در ۵۶۰۰ هزینه کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.