Ryzen 7 7800X3D در مقابل i7-13700K
این زمان برای یک نبرد بازی کلاسیک AMD در مقابل اینتل است و برای این یکی، ما Ryzen 7 7800X3D و Core i7-13700K را داریم. در حال حاضر، جزء Ryzen 7 تنها ۴۰ دلار بیشتر از Core i7 هزینه دارد و در نتیجه از نظر قیمت گذاری نزدیک است.
ما مطمئن هستیم که در اینده نزدیک، ما همچنین با 13900K گران تر برای شما روبرو خواهیم شد، اما در حال حاضر، Ryzen 7 در مقابل Core i7 است.
برای ازمایش، ۷۸۰۰X3D بر روی Gigabyte X670E Aorus Master با استفاده از اخرین تجدید نظر F11c BIOS و حافظه DDR5-6000 CL30 نصب شد. در همین حال، ۱۳۷۰۰K با استفاده از MSI MPG Z790 Carbon Wi-Fi با حافظه DDR5-7200 محک زده شد، زیرا پردازنده اینتل از حافظه ساعتی بالاتر پشتیبانی می کند و هر فرصتی را فراهم می کند.
در مقابل GPU، ما از کارت گرافیک Asus ROG Strix RTX 4090 OC برای معیار ۱۰۸۰p، ۱۴۴۰p و ۴K استفاده کردیم.
بیا شیرجه بزنیم…
معیار
Core i7-13700K عملکرد چشمگیری را در هاگوارتز Legacy نشان می دهد و ۱۲٪ عملکرد بیشتری نسبت به ۷۷۰۰ در ۱۰۸۰p ارائه می دهد. با این حال، رقیب واقعی در اینجا ۷۸۰۰X3D است. در این مسابقه، پردازنده Ryzen 7 8٪ سریعتر بود و به طور متوسط ۱۲۸ فریم در ثانیه بود. حاشیه های مشابه در ۱۴۴۰p مشاهده شد و تا زمانی که ما به ۴K برسیم، ۱۳۷۰۰K و ۷۸۰۰X3D به گردن و گردن می رسند.
فعال کردن ردیابی اشعه در هاگوارتز میراث تنگنای GPU را تقویت می کند، اما حتی پس از ان، ۷۸۰۰X3D هنوز ۱۰٪ سریعتر در ۱۰۸۰p بود، اگر چه این حاشیه به ۴٪ در ۱۴۴۰p و اساسا صفر در ۴K کاهش یافت.
برای ازمایش Spider-Man Remastered، اولین پیکربندی ما از از پیش تعیین شده بسیار بالا با جلوه های RT غیر فعال استفاده می کند. در این مورد، ۷۸۰۰X3D 17٪ سریعتر در ۱۰۸۰p و ۱۵٪ سریعتر در ۱۴۴۰p بود. با این حال، زمانی که ما به ۴K می رسیم، تفاوت های عملکرد کاملا خنثی می شود.
با ردیابی اشعه فعال، نتایج تا حدودی GPU محدود تر است. با این حال، ۷۸۰۰X3D موفق به ۹٪ سریعتر در ۱۰۸۰p و ۷٪ سریعتر در ۱۴۴۰p شد. اینها حاشیه های عظیمی نیستند، اما ما شگفت زده شدیم که CPU 3D V-Cache هنوز ۶٪ لبه در ۴K داشت.
یک بار دیگر، ما متوجه شدیم که عملکرد در Fortnite با استفاده از هر یک از این پردازنده های مدرن با کیفیت بالا قابل مقایسه است و با وجود استفاده از RTX 4090، نتایج به طور کامل GPU محدود با از پیش تعیین شده با کیفیت Epic است.
با توجه به شرایط، جای تعجب نیست که با ردیابی اشعه فعال، بازی نیز ثابت می کند که به شدت محدود به GPU است، با تنها چند فریم که بهترین و بدترین نتایج را در ۱۰۸۰p تشخیص می دهد.
۱۳۷۰۰K و ۷۸۰۰X3D نتایج مشابهی را در The Last of Us Part I به دست اورد. پردازنده Zen 4 AMD به طور متوسط تنها ۳٪ سریعتر بود، اگرچه ۱٪ پایین ترین ۱۰٪ بیشتر بود. در ۱۴۴۰p، ما تقریبا به طور کامل GPU محدود هستیم و همین امر برای داده های ۴K صادق است.
۷۸۰۰X3D در Star Wars Jedi: Survivor می درخشد و ۲۱٪ عملکرد بیشتری نسبت به ۱۳۷۰۰K در ۱۰۸۰p ارائه می دهد. با این حال، پردازنده Core i7 نیز ۲۲٪ سریعتر از Ryzen 7 7700 است، بنابراین AMD 3D V-Cache نقش کلیدی در اینجا دارد. حاشیه سود به ۵٪ در ۱۴۴۰p کاهش می یابد و در ۴K صفر است، اما حاشیه های محدود CPU هنوز هم قابل توجه است.
همانند Fortnite، Halo Infinite به طور قابل توجهی پردازنده های مدرن را به چالش نمی کشند، بنابراین Core i7-13700K و Ryzen 7 7800X3D از نزدیک همسان هستند، با مزیت جزئی ۴٪ در راه ۷۸۰۰X3D در ۱۰۸۰p. با این حال، ما شاهد بهبود ۱۵٪ برای پایین ترین سطح ۱٪ هستیم. Core i7 همچنین با ۱٪ پایین ترین سطح در ۱۴۴۰p مبارزه می کند و پردازنده های Ryzen را در اینجا ۶٪ برتری می دهد و تا زمانی که ما به وضوح ۴K برسیم، نتایج تا حد زیادی یکسان است.
Warhammer III بازی دیگری است که به طور خاص پردازنده های مدرن را به چالش نمی کشند و در نتیجه عملکرد مشابهی در سراسر هیئت مدیره دارند. حتی در ۱۰۸۰p، ۱۳۷۰۰K و ۷۸۰۰X3D گردن و گردن هستند و بیش از چند فریم انها را از هم جدا نمی کنند.
F1 22 می تواند CPU را در ۱۰۸۰p محدود کند، حتی با پردازنده های مدرن مانند ۷۸۰۰X3D و ۷۷۰۰٫ ۱۳۷۰۰K کمی بهتر عمل می کند، اما با این حال، ۷۸۰۰X3D هنوز ۹٪ سریعتر بود. گفته می شود، هنگامی که ما تا ۱۴۴۰p تغییر می کنیم، نتایج عمدتا GPU محدود است، که همچنین برای داده های ۴K است.
در حال حرکت به Cyberpunk 2077، ما اولین نمونه خود را داریم که در ان ۱۳۷۰۰K اینتل از ۷۸۰۰X3D بهتر عمل می کند و عملکرد ۳٪ بیشتر را در ۱۰۸۰p ارائه می دهد. این حاشیه پس از ان در ۱۴۴۰p ناپدید می شود و ما بیشتر ان را در ۴K می بینیم.
ردیابی اشعه را قادر می سازد ۱۳۷۰۰K مطابقت ۷۸۰۰X3D، و در نتیجه کراوات. هر دو کمی بهتر از استاندارد Ryzen 7 7700 و به طور قابل توجهی بهتر از ۷۸۰۰X3D عمل کردند، به ویژه هنگامی که مقایسه ۱٪ پایین است.
پروتکل Callisto بازی دیگری است که در ان ما در نهایت GPU محدود یا شاید موتور بازی را در این مورد محدود می کنیم، زیرا نرخ فریم ۱۰۸۰p بسیار بالاتر از انچه که ما در ۱۴۴۰p می بینیم نیست.
وضعیت هر چه باشد، هیچ مزیت قابل توجهی برای استفاده از یک CPU نسبت به دیگری در این عنوان وجود ندارد.
در مقایسه با پردازنده های استاندارد غیر سهD V-Cache فعال Ryzen، ۷۸۰۰X3D در Hitman 3 بسیار سریع است. با این حال، در مقایسه با ۱۳۷۰۰K اینتل، این قابل توجه نیست، تنها Core i7 را با ۲۶۲ فریم در ثانیه در ۱۰۸۰p مطابقت می دهد. در نتیجه، ما هیچ جدایی بین این دو در ۱۴۴۰p و البته ۴K پیدا نمی کنیم.
در مرحله بعد، ما Far Cry 6 را داریم و در اینجا، ۷۸۰۰X3D به طور متوسط برای ۲۳۷ فریم در ثانیه خوب بود، و ان را ۱۷٪ سریعتر از ۱۳۷۰۰K، نشان دهنده افزایش عملکرد جامد است. همچنین در ۱۴۴۰p 10٪ سریعتر و سپس فقط ۲٪ سریعتر در ۴K بود، جایی که نتایج به شدت محدود به GPU است.
Shadow of the Tomb Raider با استفاده از ۷۸۰۰X3D در مقایسه با ۱۳۷۰۰K یا ۱۰٪ در هنگام نگاه کردن به پایین ترین سطح ۱٪ ۸٪ سریعتر بود. این حاشیه به ۳٪ در ۱۴۴۰p کاهش می یابد و در ۴K ناپدید می شود، جایی که ما هنوز به طور متوسط ۱۶۴ فریم در ثانیه را دیدیم.
۷۸۰۰X3D می تواند Rainbow Six Siege را با RTX 4090 به طور متوسط تا ۶۴۹ فریم در ثانیه اداره کند و ۲۶٪ سریعتر از ۱۳۷۰۰K باشد. در مقایسه با پایین ترین سطح ۱٪، این حاشیه به ۱۹٪ کاهش می یابد. در ۱۴۴۰p، انها گردن و گردن هستند و همین امر برای داده های ۴K صادق است.
Horizon Zero Dawn با استفاده از ۷۸۰۰X3D تا ۱۳٪ سریعتر شد و به طور متوسط ۲۷۲ فریم در ثانیه را در ۱۰۸۰p پمپ کرد. همانطور که انتظار می رفت، حاشیه سود در ۱۴۴۰p کاهش یافت، اما بخش ۳D V-Cache Ryzen هنوز ۱۰٪ سریعتر بود.
از ازمون های قبلی، ما می دانیم که ACC بسیار ارزش کش، و AMD 3D V-Cache فوق العاده خوب کار می کند. در نتیجه، ۷۸۰۰X3D با حاشیه ۳۲٪ در ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p از ۱۳۷۰۰K پیشی گرفت. حتی در ۴K 19٪ سریعتر بود، حتی زمانی که از پیش تعیین شده کیفیت حماسی بازی استفاده می کرد.
Resident Evil 4 به شدت طرفدار ۷۸۰۰X3D است. در ۱۰۸۰p، پردازنده Ryzen 7 26٪ سریعتر از ۱۳۷۰۰K و سپس ۲۵٪ سریعتر در ۱۴۴۰p بود، قبل از اینکه حاشیه تا حد زیادی توسط تنگنای GPU در ۴K حذف شود.
۷۸۰۰X3D همچنین مزیت عملکرد قابل توجهی را در A Plague Tale: Requiem نشان داد و به طور متوسط ۱۷٪ فریم بیشتر در ۱۰۸۰p، ۱۲٪ بیشتر در ۱۴۴۰p ارائه داد و سپس ما در رزولوشن ۴K به طور کامل GPU محدود هستیم.
۷۸۰۰X3D همچنین در Watch Dogs: Legion برتری دارد و به طور متوسط ۲۱۵ فریم در ثانیه را ارائه می دهد و ۲۶٪ سریعتر از ۱۳۷۰۰K است. بخش Core i7 قادر به مطابقت با ۷۷۰۰ همراه با نسل قبلی ۷۸۰۰X3D بود. حاشیه سود در ۱۴۴۰p در ۲۲٪ مشابه است، هر چند تا زمانی که ما به ۴K برسیم، ۷۸۰۰X3D فقط ۴٪ سریعتر است.
Riftbreaker با پردازنده های Intel عملکرد خوبی دارد. در اینجا ما می بینیم که ۱۳۷۰۰K با استاندارد بالا عمل می کند و درست پشت سر ۷۸۰۰X3D قرار دارد که در ۱۰۸۰p 4٪ سریعتر بود. ما اساسا هیچ تفاوتی در ۱۴۴۰p و ۴K نمی بینیم.
در نهایت، ما Call of Duty: Modern Warfare II را داریم که در ان عملکرد در تمام پردازنده های ازمایش شده نسبتا مشابه است. ۷۸۰۰X3D فقط ۱۰٪ سریعتر از ۱۳۷۰۰K در ۱۰۸۰p و سپس ۶٪ سریعتر در ۱۴۴۰p قبل از تبدیل شدن به GPU در ۴K بود.
خلاصه عملکرد
پس از تجزیه و تحلیل Ryzen 7 7800X3D و Core i7-13700K در طیف گسترده ای از بازی ها، وقت ان است که تمام داده ها را تجزیه و تحلیل کنیم و مقایسه جامعی از این پردازنده ها ارائه دهیم.
با شروع از داده های ۱۰۸۰p که ما می بینیم به طور متوسط ۷۸۰۰X3D 11٪ سریعتر از Core i7-13700K است که کمی بیشتر از حاشیه ۶٪ است که در روز اول بررسی ما دیده می شود. گفته می شود که ما در حال حاضر با بازی های بسیار بیشتری ازمایش می کنیم و برخی از تغییرات عملکرد را به دلیل به روز رسانی BIOS، به روز رسانی درایور نمایش و حتی به روز رسانی بازی دیده ایم.
از ۲۵ ازمایش، ما حاشیه کمتر از ۵٪ را در ۱۰ مورد از انها پیدا کردیم، اما ما همچنین با حاشیه های مورد علاقه ۷۸۰۰X3D با بیش از ۲۰٪ در ۵ عنوان مواجه شدیم. به طور کلی، ۷۸۰۰X3D عملکرد بازی برتر از ۱۳۷۰۰K را ارائه می دهد، اگر چه میزان تفاوت می تواند بسته به بازی متفاوت باشد. تنها یک مورد وجود داشت که ۷۸۰۰X3D کندتر بود و در Cyberpunk 2077 با اختلاف ۳٪ کاهش یافت.
همانطور که انتظار می رفت، حاشیه سود در ۱۴۴۰p کاهش می یابد، اما ۷۸۰۰X3D هنوز هم به طور متوسط ۸٪ سریعتر است. با این حال، برخی از حاشیه ها در بازی هایی مانند Watch Dogs: Legion، Resident Evil 4 و ACC بیش از ۲۰٪ است. با این وجود، در ۱۵ مثال، حاشیه ۵٪ یا کمتر بود، که ما ان را مساوی می دانیم.
در ۴K، تنها حاشیه قابل توجه در ACC بازی محدود CPU ظاهر شد، جایی که ۷۸۰۰X3D 19٪ سریعتر بود. فراتر از ان، حاشیه ها در تک رقمی باقی می مانند و اکثریت قریب به اتفاق کمتر از ۵٪ هستند.
مصرف برق
۷۸۰۰X3D به وضوح به عنوان سریعترین CPU بازی منجر می شود، اما تفاوت همیشه قابل توجه نیست، و مصرف برق یک عامل بالقوه تعیین کننده است. با وجود اینکه تقریبا در تمام بازی ها سریعتر است، ۷۸۰۰X3D به طور کلی از قدرت بسیار کمتری استفاده می کند.
به طور متوسط، Core i7-13700K تا ۱۰۰ وات قدرت بیشتری مصرف می کند و در The Last of Us Part 1 به ۱۹۶ وات می رسید. ما همچنین شاهد افزایش ۱۵۸ وات در Cyberpunk 2077 برای عملکرد تقریبا یکسان بودیم.
برای کسانی که نگران مصرف برق، حجم عملیاتی، دمای CPU یا حتی دمای اتاق هستند، ۷۸۰۰X3D انتخاب برتر برای بهره وری قدرت است.
انچه یاد گرفتیم
به طور خلاصه، Ryzen 7 7800X3D از رقیب Core i7 خود پیشی می برد و ان را به عنوان انتخاب برای عملکرد بازی های رده بالا در حدود ۴۰۰ دلار انتخاب می کند. ایا این بهترین ارزش برای پول است؟
۷۸۰۰X3D، با قیمت 450 دلار، حدود 40 دلار گران تر از 13700K یا 60 دلار بیشتر از نسخه KF است. حافظه DDR-7200 CL34 که برای ازمایش پردازنده Core i7 استفاده می شود، ۱۶۵ دلار قیمت دارد، در حالی که حافظه DDR5-6000 CL30 مورد استفاده برای ازمایش ۷۸۰۰X3D 125 دلار هزینه دارد. علاوه بر این، بسیاری از گزینه های مادربرد با هر دو پردازنده سازگار هستند، با انهایی که مناسب و معقول از حدود ۱۵۰ دلار شروع می شوند.
این بدان معنی است که اگر کسی حافظه برجسته در این بررسی را در کنار یک مادربرد ۱۵۰ دلاری خریداری کند، هر دو ترکیب ۱۳۷۰۰K و ۷۸۰۰X3D دقیقا ۷۲۵ دلار یا ۷۰۵ دلار اگر ما ۱۳۷۰۰KF را انتخاب کنیم.
با این حال، دومی تنها منجر به صرفه جویی حداقل ۳٪ می شود، که مسلما اجتناب از ویژگی های پشتیبانی از iGPU مانند QuickSync را توجیه نمی کند.
این نشان می دهد که از نظر قیمت گذاری انها یکسان هستند یا حداقل بسته به پیکربندی حافظه فوق العاده مشابه هستند. با این کار، پیدا کردن دلایلی برای توصیه Core i7 واقعا دشوار است.
به طور کلی کندتر است، قدرت بیشتری مصرف می کند – در برخی موارد به طور قابل توجهی بیشتر، به دلیل این به طور قابل توجهی داغتر می شود و ممکن است نیاز به یک کولر برتر و گران تر برای کار با همان حجم داشته باشد. اگر چه، یکی از انها احتمالا با یک کولر با کیفیت بالا جفت می شود، بنابراین این ممکن است عامل مهمی در قیمت گذاری نباشد.
با توجه به تمام این عوامل، اگر ما یک کامپیوتر بازی جدید با بودجه پلت فرم حدود ۷۰۰ دلار بسازیم، بدون شک ۷۸۰۰X3D را به دست می اوریم.